De onderdelen van je teambedrijf worden letterlijk in kaart gebracht. Elk onderdeel kan apart worden bekeken, maar is ook zichtbaar in de context van het hele Business Model, in één oogopslag. De 9 onderdelen:
Value Proposition
Misschien wel het belangrijkste onderdeel van je Business Model. Welke waarde biedt je aan je klanten? Het dwingt je te denken vanuit de klanten. Zien zij de waarde ervan in? Willen ze het product echt hebben? Maken ze echt gebruik van je dienst? Kortom: welke problemen of behoeftes los je op?
Client segments
Wie zijn je klanten? Zijn er verschillende soorten klanten? Wat zijn de behoeften van deze klanten?
Client relationships
Wat voor een relatie heb je met je klanten? Een eenmalige relatie of komen ze regelmatig terug? Maak je gebruik van middelen zoals kortingsbonnen, klantenkaarten e.d.? Op welke manieren kun je extra aan klanten verkopen (bijvoorbeeld als je telefoons verkoopt ook hoesjes, verzekeringen etc.).
Channels
Op welke wijze sta je in contact met je klanten? Hoe krijgen je klanten je product of dienst? Waar vinden ze je informatie, hoe wordt het bezorgd? Bezoek je klanten op locatie of komen ze naar je toe?
Key Resources
Welke bronnen heb je nodig om je product of dienst samen te stellen? Van grondstof tot personeel.
Key Activities
Wat voor dingen ga je doen om je product of dienst te maken en te blijven doen? Wat zijn de allerbelangrijkste punten die ervoor zorgen dat de Value Proposition goed is?
Partners
Wie zijn de belangrijkste mensen/bedrijven in het bedrijfsproces? Wie heb je echt nodig om je product of dienst te leveren?
Cost Structure
Het produceren van producten of leveren van diensten kost geld. Waar ben je dit aan kwijt om je waarde te kunnen leveren?
Revenue Streams
Waarmee verdien je geld en hoeveel? Staan de inkomsten in verhouding tot wat de klant wil of verwacht te betalen?
Belangrijker dan het invullen van het canvas is het valideren van de stellingen die je bij elk onderdeel bepaalt. Daarom vullen we het Canvas online (via www.canvanisor.com), zodat ze vervangen kunnen worden als ideeën niet kloppen. Ook kunnen er gemakkelijk nieuwe aspecten aan worden toegevoegd. Het Businessmodel is continu in beweging en niet afhankelijk van het eerste idee.
Opdracht 5.1.1: Maak je eigen Business Model Canvas
Elk team gaat voor hun eigen teambedrijf een ondernemingsplan maken in de vorm van een Business Model Canvas. Dit doen jullie door de volgende stappen te volgen:
Log in op www.canvanizer.com en klik op “create canvas”. Kies vervolgens voor “Business” (geel) en kies voor “Business Model Canvas”. Vul vervolgens de gegevens in die worden gevraagd en dan krijg je een inlogcode via de mail toegestuurd. Als je eerst wilt oefenen (zonder inlogcode) klik dan op Business Model Canvas
Ga vervolgens met behulp van deze inlogcode aan de slag met het invullen van jullie eigen Canvas model. Hierboven staat per onderdeel een korte toelichting. Het is niet zo belangrijk dat alle onderdelen perfect gevuld zijn. Als iets nog niet duidelijk is, laat dit onderdeel dan nog open. Dat wordt op een later moment wel duidelijk/gevuld.
Tip: bewaar de inlogcode goed! Je gaat nog een aantal keren aan de slag met dit Canvas model.
Zet alle opdrachten in werkdocument 1 (zie upload). Als je klaar bent met alle opdrachten voor deze les dan upload je het document weer met behulp van onderstaande link.