Wat kunnen 21’e eeuwse vaardigheden betekenen voor u als docent / uw sectie? Het antwoord hierop kunt u natuurlijk alleen zelf geven.
De essentie van het leren van ‘soft skills’ (zoals21’e eeuwse vaardigheden) is dat leerlingen/studenten ‘leren door te doen’. De docent is in dit proces meer faciliterend dan lerend! Meer (team)coach dan docent.
De ‘inspirerende docent’ wordt over het algemeen zeer gewaardeerd, zowel door leerlingen/studenten als door collega’s en teamleiders/directie. De energie die er door deze ‘inspirerende docent’ wordt ingestopt komt er dan ook veelal dubbel en dwars weer uit. In de vorm van verbeterde resultaten, plezier in het werk en de waardering die dit oplevert.
De impact van een andere didactische aanpak, verbonden aan die het leren van 21’e eeuwse vaardigheden, is voor een belangrijk deel verbonden aan de energie die u er zelf in stopt.
Een andere didactische aanpak kan dit verschil maken. Ook voor u zelf!
Onderzoek van Daniel Pink toont aan dat de (intrinsieke) motivatie om te leren grotendeels afhankelijk is van drie factoren;
In hoeverre is hieraan voldaan als u zelf aan de slag gaat om 21e eeuwse vaardigheden toe te passen in uw dagelijkse lespraktijk?!
Afsluitend een overzicht van factoren die kunnen meespelen voor docenten om wel of niet met 21e eeuwse vaardigheden van start te gaan (onderzoek UvA):
Wat betekenen 21’e eeuwse vaardigheden voor u als docent / uw sectie?
Opdracht gemaakt? Klik dan op “afgerond” en ga door naar het belang van 21’st Century Skills voor uw school
Ga naar vorige ParagraafGa naar volgende Paragraaf
Designed with love By RocknRolla