Hoofdstuk 11.1 Transport

Paragraaf voortgang:

Bij het transport zijn een aantal zaken die we moeten onderzoeken te weten :

  1. Welke route volgen de goederen ( supply chain)
  2. Welke levertijden hebben de bestellingen ( ivm verplichtingen naar de klant)
  3. Welke documenten zijn er nodig i.v.m. overheidsregulering
  4. Welke documenten zijn er voor onze eigen informatie behoefte nodig
  5. Kunnen we bij het transport ook rekening houden met milieu effecten

1. Supply chain. Fabriek – Haven

Zoals aangegeven worden de producten in de fabriek in India vervaardigd! Voor het transport worden aparte afspraken gemaakt. We kennen hierbij de termen F.O.T & F.O.B .

F.O.T = Free on Truck ; Wij regelen in dit geval met onze transporteur dat de goederen af fabriek opgehaald worden

F.O.B = Free on Board ; De leverancier regelt het transport van de fabriek naar de haven, waar het kantoor van onze transporteur is. Dit is de meest gebruikte term!

De levertijd fabriek – haven bedraagt ongeveer 1 week.

1. Supply chain. Haven Mumbai – Haven Rotterdam.

De goederen van Gandhi casual worden door onze transporteur in een container geladen voor transport.

Type verpakking zee transport

We kennen hierbij de termen FC & LCL.

FC = Full container , hierbij zit de container volledig vol met onze zending , voor T-shirts houdt dit in dat we per zending ongeveer 20.000 stuks bestellen. De afhandeling is eenvoudiger en het laden op de boot gaat sneller, er hoeft immers geen container geladen te worden met allerlij andere zendingen.

LCL = Less Container Load. Hierbij worden verschillende bestellingen met elkaar gegroepeerd.De container bevat dus meerder documenten en het verschepen kost meer tijd en handeling.

De levertijd FC – Mumbai – Rotterdam bedraagt ongeveer 3 weken

De levertijd LCL– Mumbai – Rotterdam bedraagt ongeveer 5 weken

Zelf regelen van het transport of door de leverancier.

We hebben twee keuzen, indien we als organisatie besluiten om zelf het transport te regelen hebben we meer inzicht en controle op de transporteur (levertijden, afhandeling etc).

Indien de leverancier het regelt dan hebben we het voordeel van de betalingstermijn aangezien we dan pas bij aankomst van de goederen in Rotterdam de levering moeten betalen.

De twee meest gebruikte termen zijn :

F.O.B = Free on Board ; De leverancier regelt het transport van de fabriek naar de haven, waar het kantoor van onze transporteur is.

C&F = Cost & Freight. De leverancier betaalt voor de transport kosten tot levering in de haven van aankomst.

1. Supply chain. Haven Rotterdam – Magazijn

Rotterdam- Magazijn ( Dokkum /Leeuwarden)

De transporteur die het vervoer regelt vanaf India levert in de meeste gevallen de zending af op de gewenste locatie. Daarnaast regelt de leverancier de afhandeling van de benodigde documenten en de douane afhandeling.

De levertijd Haven – Magazijn bedraagt ongeveer 1 week

1. Supply chain. Magazijn – Winkel –klant.

Magazijn- Winkel

We hebben twee opties ,

  1. of we organiseren zelf een klein magazijn binnen de school (hier kiezen wij voor!)
  2. of we organiseren het bij een transporteur.
Magazijn- direct naar de klant (bv via verkoop webshop)

Een klant zal waarschijnlijk één of enkele stuks per keer kopen. Deze moeten door ons magazijn apart worden verpakt en opgestuurd.

Aan alle vormen van transport zijn kosten verbonden. Deze gaan jullie in het volgende hoofdstuk nader uitzoeken.

 

 

Back to Top