Week 7: Sales boost

Onderwerp voortgang:

Deze week gaat het over de vraag; “hoe kan ik een (tijdelijke) sales boost genereren”? Hoe kunnen we voor onze eigen winkel extra omzet naar binnen halen door creatief en commercieel in te spelen op “logische aanleidingen” zoals;

  • Inspelen op seizoenen (bv barbecue vlees als de lente begint)
  • Inspelen op het weer (bv paraplu’s aanbieden als het regent)
  • Inspelen op evenementen (bv verkiezingen)
  • Inspelen op trends & ontwikkelingen (bv duurzaamheid)
  • etc.

 

Smart Retail technologie voor deze week:

De technologie die hierbij hoort is Social Media. Met behulp van Social Media zoals Facebook, Twitter, YouTube & Instagram e.d. kunnen verkoopacties worden opgestart en ondersteund. Dit biedt vele voordelen, maar kent ook enkele gevaren! Kijk naar onderstaande video’s om optimaal gebruik te kunnen maken van Social Media voor jullie “Store of the Future”.

Voorbeelden:

 

Opdrachten voor deze week:

Wekelijks zijn er een 3-tal opdrachten:

  1. Opdracht Binnen: maak een Social Media Marketing Plan voor jullie eigen Casus / winkel. Op welke wijze kunnen jullie social media inzetten? Welke acties kun je opstarten? Maak dit zo concreet mogelijk (SMART = Specifiek / Meetbaar / Acceptabel / Realistisch / Tijdgebonden).
  2. Opdracht Buiten: bezoek winkelcentrum Amsterdamse Poort (online / offline):
    1. Welke winkel speelt goed inspeelt op “seizoen / weer / evenementen etc.”? Leg uit!
    2. Welke winkel maakt volgens jullie optimaal gebruik van social media? Leg uit!
  3. Hoe kun je de nieuwe inzichten toepassen in jullie eigen Casus/winkel: deze opdracht voer je uit aan het eind van de les (zie ook opdracht 1)

Alle antwoorden sla je op in je Word document (portfolio).

Inspiratie: Ter aanvulling op deze les kun je naar de volgende video’s kijken:

  1. Een mooi voorbeeld van het plannen van social media acties kun je zien via de Social Media Agenda.
  2. Hoe maak je een Social Media Plan? SMART geformuleerd.

 

Back to Top