Week 3: Store Journey

Onderwerp voortgang:

Deze week gaat het over “Store Journey”. Als je als bezoeker de winkel binnen komt, op welke wijze word je dan door de winkel geleid? Is er een vaste routing? Hoe worden de artikelen gepresenteerd? Waar worden de aanbiedingen geplaatst? Waar zijn de A-merken te vinden? Waar de huismerken? etc.

Winkeleigenaren vinden het zeer interessant om te weten hoe bezoekers door hun winkel gaan. Waar ze stoppen? Waarom ze daar stoppen? Hoe lang ze stoppen? Waar ze precies naar kijken? etc. Een introductievideo op dit gebied kun je hier zien.

Wat voor ‘trucjes’ kun je toepassen om klanten zo lang mogelijk in de winkel te houden? Welke plekken in de winkel verkopen het best? In deze video een paar concrete voorbeelden.

Smart Retail technologie voor deze week:

Deze week staan Heatmaps centraal. Een heatmap (warmtebeeld of aandachtkaart) is een van de resultaten uit:

  1. een eye-trackingonderzoek: voor online én offline gebruik toont een heatmap de meetresultaten van de plekken waar de blik van de klant het meeste en het langste bleef rusten. Zie deze video voor onderzoek bij een supermarkt in België.
  2. een tracking & tracing onderzoek: voor offline gebruik (bijvoorbeeld in een winkel) toont het waar de bezoeker loopt, waar hij interesse, maar ook waar hij géén interesse in heeft. Bijvoorbeeld uit onderstaande heatmap blijkt dat de producten op de losstaande tafel weinig interesse hebben van de bezoekers. Op basis hiervan is herinrichting logisch en onderbouwd.

floor-heatmap-story

 

Opdrachten voor deze week:

 

Wekelijks zijn er een 3-tal opdrachten. Deze staan vermeld bij de desbetreffende week:

  1. Opdrachten Binnen: deze voer je uit in de klas als de docent klaar is met zijn introductie(les)
  2. Opdrachten Buiten: deze voer je uit als je de Binnen opdrachten hebt uitgevoerd
  3. Hoe kun je de nieuwe inzichten toepassen in jullie eigen Casus: deze opdracht voer je uit aan het eind van de les

Alle antwoorden sla je op in je Word document (portfolio).

 

Inspiratie: Ter aanvulling op deze les kun je naar de volgende video’s kijken:

  1. Mooie voorbeelden van het ‘spelen’ met technologie. Interesse kweken door “uit te dagen”.
  2. Hoe werkt Heatmap in de praktijk? Kijk deze korte video.
  3. Voorbeelden hoe slimme camera’s kunnen werken in deze korte video.
OpdrachtenStatus
Back to Top