Week 5: Retail & E-tail

Onderwerp voortgang:

 

Smart Retail technologie voor deze week:

Deze week staat de verbinding tussen Retail en E-tail centraal. Daarbij gaat het om de vraag op welke wijze de offline (stenen) winkel gebruik maakt van een online (web) winkel?

Let op! Tegenwoordig zie je het omgekeerde ook ontstaan. Voorbeelden zijn Amazone en Coolblue. Dit zijn grote online webwinkels die momenteel fysieke/stenen winkels aan het openen zijn.

Was het vroeger duidelijk dat je als schoenenzaak alleen maar concurrentie had van de andere schoenenzaken in de buurt. Momenteel ligt dit veel complexer. Jouw concurrenten zijn ook online te vinden waardoor je op totaal andere aspecten wordt beoordeeld!

Maar je kunt als fysieke winkel ook gebruik maken van de diverse online mogelijkheden. Je kunt bijvoorbeeld je eigen webshop beginnen. Om inspiratie op te doen kun je naar onderstaande video’s kijken:

 

Opdrachten voor deze week:

Wekelijks zijn er een 3-tal opdrachten. Deze staan vermeld bij de desbetreffende week:

  1. Opdrachten Binnen: deze voer je uit in de klas als de docent klaar is met zijn introductie(les)
  2. Opdrachten Buiten: deze voer je uit als je de Binnen opdrachten hebt uitgevoerd
  3. Hoe kun je de nieuwe inzichten toepassen in jullie eigen Casus: deze opdracht voer je uit aan het eind van de les

Alle antwoorden sla je op in je Word document (portfolio).

 

Inspiratie: Ter aanvulling op deze les kun je naar de volgende video’s kijken:

  1. Een goed voorbeeld van een optimale combinatie van retail & e-tail is Albert Heijn. Zij investeren volop in deze ontwikkelingen. In deze video staan hiervan mooie voorbeelden.
  2. Amerikaans onderzoek in 2014 geeft aan dat toen nog maar weinig detailhandelaren een goede omnichannel strategie hadden.
  3. Goede combinatie van Bol.com en AH. Meer omzet door te verkopen via verschillende kanalen.

 

 

OpdrachtenStatus
Back to Top