Opdracht 3.1 De klant

Onderwerp voortgang:

Dit onderdeel bestaat uit drie sub-onderdelen:

  1. Op welke klanten richt jullie bedrijf zich? Het is onmogelijk om je op “iedereen” te richten. Nike richt zich op ‘de sporter’, Starbucks op ‘de koffiedrinker’ en Specsavers richt zich op ‘bril- of lenzendragers’.
    Maar dit zijn nog zeer algemene groeperingen. Het is vaak handig om een ‘prototype klant / klantprofiel’ te omschrijven, met specifieke kenmerken en verwachtingen die hij of zij heeft over het product of dienst dat hij of zij koopt (zie onderstaand voorbeeld van “Bertus Vermeulen”). Vermeld dit in onderdeel 2 van het Business Model Canvas: Klantengroep(en)
  2. Via welke kanalen bereiken jullie de klanten? Gaat alles online? Hebben jullie fysieke winkels? Doen jullie aan bezorging? Hebben jullie een nieuwsbrief? Advertenties? etc.
    Vermeld dit in onderdeel 3 van het Business Model Canvas: Klantenkanalen
  3. Welke (langdurige) relatie onderhouden jullie met de klanten? Hebben jullie klant- of bonuskaarten? Bieden jullie kortingen aan? Organiseren jullie klantendagen? etc.
    Vermeld dit in onderdeel 4 van het Business Model Canvas: Klantrelaties

 

Back to Top