Hoofdstuk 9.1: Sales pitch

Onderwerp voortgang:

De verkoop van de Gandhi casual kleding verloopt via 2 kanalen. Via de detaillist / modewinkel en via de eigen webshop. Om de detaillist  te overtuigen om Gandhi casual kleding te gaan verkopen is het belangrijk dat je een sterke Sales pitch / verkoopverhaal hebt. Denk hierbij aan het volgende:

  • Kom je onaangekondigd? Kom dan niet op een druk moment want dan heeft de ondernemer geen tijd voor jou/jullie.
  • Bedenk van tevoren je “verkoopargumenten”. Waarom is het voor de winkelier aantrekkelijk om jullie product in het winkelassortiment op te nemen? Belangrijk hierbij zijn de aspecten “Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen” & “Leerproject voor school”. Dit levert veel zogenaamde Goodwill op. Zet de argumenten op een rijtje en oefen dit verkoopgesprek van tevoren, zonder het uit je hoofd te leren! Anders kom je veel te ‘gemaakt’ over.
  • Neem één of meer voorbeelden/Polo-prototypes mee naar de winkel zodat de winkelier een goed idee heeft van wat hij of zij koopt.
  • Zorg dat je de gemaakte afspraken altijd schriftelijk bevestigt. Hetzij door een bevestiging via de mail te sturen (dan heb je wel zijn of haar email adres nodig!). Hetzij door de detaillist ter plekke een orderlijst te laten tekenen.

Maar ook voor de webshop is het belangrijk om de juiste omschrijving te geven zodat online bezoekers met vertrouwen een bestelling/betaling doen.

Bij de perfecte sales pitch voor de webshop draait alles om de presentatie. Alles wat je schrijft voor je sales pitch is gericht op (digitale) product presentatie. Dit is de sleutel tot het beslissingsproces van een klant wanneer hij of zij op het punt staat een bestelling bij je te plaatsen. Naast een vermelding van de prijs/voorwaarden zijn de volgende tips van belang:

De Titel: Kort, informatief (beschrijvend) en “to the point”. Verwerk in de titel de belangrijkste keywords van het product.

Voorbeeld: Als je jeans verkoopt van een bepaald merk zou je dat als volgt kunnen noteren: Merknaam Denim Jeans Model 608

De foto(‘s): Plaats een foto. Gebruik als je meerdere afbeeldingen gebruikt als eerste afbeelding een foto die een goed beeld geeft van het product als geheel. Een goed idee kan zijn om als belangrijkste foto een vooraanzicht te gebruiken — ook vanwege de herkenbaarheid — en dan als extra foto’s de zij- en achteraanzichten, in volgorde van belang. Ook kun je kiezen om het product wel of niet in actie te tonen, als dit mogelijk is. Een beter beeld van het product leidt altijd tot een hogere verkoop.

De introductie: Dit is de echte start van je sales pitch. Hier kun je echt uitleg gaan geven. Ideaal gezien is een introductie ook kort en “to the point”: een of twee zinnen met de belangrijkste voordelen van het product. Neem woorden mee die in de titel als keywords worden gebruikt. En, heel belangrijk, toon de klant waarom hij het zou moeten kopen.

Bijvoorbeeld: Een heerlijk comfortabele en trendy blue jeans. De 608 is de klassieker waarin je je altijd goed voelt.

De Beschrijving: Bouw de Introductie uit op de Key Succes Factoren (de meest onderscheidende aspecten van het product dat je verkoopt). Ook de voordelen die het product de klant biedt, werk je hier verder uit. Zorg dat het interessant blijft voor je klanten en dat ze te weten komen wat ze willen weten. De beschrijving bestaat ook nog uit algemene productinformatie in een bredere context, eigenschappen en bijvoorbeeld een tabelletje met gegevens die interessant zijn voor de klant. Hier kun je ook extra’s die de klant bij het product kan kopen presenteren.

Bijvoorbeeld: Merknaam Denim Jeans Model 608 is gemaakt van revolutionair nieuw denim. Zachter, comfortabeler en met sterkere riemlussen — de naden blijven heel. Leverbaar in een groot scala aan kleuren, van klassiek blauw en stonewashed tot de prachtige felle edelsteenkleuren van dit seizoen. Ook voor jou is de ideale jeans erbij, of je nu naar een feestje gaat of iets nodig hebt dat je elke dag overal kunt dragen. >>> Enzovoort. Houd het leesbaar en maak het niet te lang. Je wilt de klant kort en zinnig informeren. De klant moet genoeg weten om vol vertrouwen te kunnen klikken op “Buy Now”.

Back to Top