Hoofdstuk 8.1: AIDA model

Onderwerp voortgang:

aida model

AIDA model

AIDA is een afkorting die staat voor:

  • Attention (aandacht)
  • Interest (interesse)
  • Desire (verlangen)
  • Action (actie)

Het AIDA model gaat over het beslissingsproces van de consument voordat hij of zij een product of dienst afneemt.

De eerste A uit het AIDA model staat voor attention. Als de consument niet weet dat het product bestaat, zal het ook nooit gekocht worden. Het is dus zaak dat een bedrijf het bestaan van het product kenbaar maakt. Dit zal meestal worden gedaan doormiddel van massa-communicatie zoals reclame op TV, Radio, Print etc.

De I uit het AIDA model staat voor interest. De eerste interesse is gewekt. De potentiële koper raakt ervan bewust dat het product of dienst wel eens van nut kan zijn.

De D uit het AIDA model staat voor Desire. De consument raakt bewust van de voordelen van het product en wil het gaan kopen. Op dit moment moeten er beslissingen genomen worden. Grote kans dat de potentiële koper uit jouw product of dat van een concurrent kan kiezen. De consument zal zich gaan oriënteren op prijzen en de verschillende eigenschappen van het product.

De tweede A uit het AIDA model staat voor Action. De consument heeft de beslissing genomen het product te kopen. Nu moet de aanbieder er voor zorgen dat het product ook snel te verkrijgen is. Zaken die ervoor kunnen zorgen dat de Action ook resulteert in het kopen van jouw product zijn bijvoorbeeld In store reclame, direct verkoop, of simpelweg de meest prominente schapruimte in de supermarkt.

Bron: http://www.managementgoeroes.nl/marketing-modellen/aida-model/

Opdracht 8.1.1: Maak een AIDA voor de webwinkel van Gandhi Casual + geef aan waarom je welke aantallen/percentages je in welke deel van de AIDA plaatst!

 

Back to Top