Verkoop van Gandhi Casual kleding is mogelijk via 2 verkoopkanalen:
Markt analyse: Voordat we een nieuw jeans merk in een bepaalde winkel kunnen verkopen moeten we natuurlijk wel een idee hebben over hoeveel en welke type jeanswinkels er in een bepaalde stad/dorp zijn. En bij welke winkel ons merk het beste past. We gaan daarom een markt onderzoek doen en met behulp van dit E-learning programma, je docent en de ondernemer Rolf gaan we een vragenlijst samenstellen van de zaken die we inzichtelijk willen hebben om ons goed te positioneren.
Om het type winkel te vinden/lokaliseren die het beste bij ons bedrijf past is het belangrijk om eerst zelf een goed beeld te hebben van onze doelgroep (consument). De doelgroep beschrijving vind je in de bijlage.
Potentiële steden :
Binnen deze steden gaan we de winkels in kaart brengen waar we met ons product het liefst liggen en kijken we welke winkels als alternatief in aanmerking komen.
Criteria :
Opdracht 7.1.1: Wat willen we weten van de winkel(s) & waarom ?
Worden er artikelen verkocht die een fair trade label hebben ?
Worden er artikelen verkocht die een milieu vriendelijk label hebben?
Tips & Advies :
Je kan natuurlijk veel middels internet vinden. Denk daar bv aan KVK en handels registers.
Een andere belangrijke tool kan zijn door te kijken op de site van de concurrent. Op de site van een merk staan vaak hun verkooppunten.
Bezoek de stad/dorp waar je onderzoek moet doen en kijk in de winkelstraat naar mogelijke verkooppunten.
Let op !!! niet alle potentiele klanten hebben een winkel in het centrum, er zijn ook succesvolle detaillisten buiten het centrum !!!
Voorbereiding :
Structuur:
Maak een format ( A4) waarin je de antwoorden op je vragen in kan vullen en doe dit steeds in dezelfde volgorde zodat je thuis/op school makkelijk informatie terug kan vinden.
Planning :
Kies een goede dag voor je bezoek. Detaillisten staan je graag te woord, ze zijn trots op hun bedrijf , maarrrr stoor ze niet op zaterdag want dan is het druk en moeten de omzet gerealiseerd worden.
Werk in groepen van twee deelnemers tijdens je bezoek, zo houd je de aandacht en kan één interviewer aantekening maken en de ander zich op de vragen concentreren.
Relatie :
Toon respect en bereidt je afsluiting van het gesprek voor. Verkopen begint door een band met je klant op te bouwen. Als je bijvoorbeeld vraagt of hij/zij nog advies aan je kan geven laat je weten dat hij/zij belangrijk voor je is en vind je gezamenlijk met de potentiële klant nog mogelijke aanvullende behoefte, ideeën en kansen
Tips
Designed with love By RocknRolla