Hoofdstuk 2.1: Ontwerp eigen print voor Polo-shirt

Paragraaf voortgang:

Leider van de Dag = Directeur Marketing

Competentie van de Dag = Innovativiteit

Concept & Promotie ontwikkeling.

Om een effectieve reclame, promotie campagne te ontwikkelen voor ons eigen kledingmerk Re5 (Spreek uit “Revive” = Herleven / zie http://www.re-5.nl/ moeten we een aantal zaken uitwerken en vastleggen. Daarbij hebben we de keuze uit de volgende reclame concepten:

  1. Bij een effectconcept geeft de reclame aan wat het product of merk voor de consument doet en welk effect het geeft. Een levensverzekering zorgt bijv. voor zekerheid.
  2. Het associatieconcept legt verbanden tussen het product of het merk met iets anders. Denk is aan de populaire gehaktballetjes van Ikea, deze leggen een verband met Zweden! .
  3. Het explicatieconcept is reclame die alle voordelen duidelijk maakt en daarnaast aantoont welke elementen het product bevat. Bijvoorbeeld een ‘brillen-reclame’ waarbij je 2 brillen krijgt met ontspiegelde glazen voor de prijs van 1.
  4. Tenslotte het vergelijkingsconcept, de naam zegt het eigenlijk al; je zet het een af tegen een ander product of merk. Coca-Cola en Pepsi maken hier geregeld gebruik van.

Taak 1 Promotie

Om tot een goed ontwerp te komen moeten we eerst ons doel en onze wens tastbaar maken. Een hulpmiddel hierbij is een moodboard,

Een moodboard is een visualisatie van een concept, idee, gedachte of gevoel. Het is een hulpmiddel waarmee je keuzes kunt maken en waarmee je doel of wens tastbaarder wordt: je verzamelt allerlei afbeeldingen en teksten die de sfeer en inhoud van het doel dat je wilt bereiken, weergeven. Van die afbeeldingen en teksten maak je een collage.

Een moodboard gaat verder waar het marktonderzoek stopt. Het maken van een moodboard stimuleert je creatieve brein. Het is een goede en creatieve manier om tot nieuwe ideeën te komen en om inspiratie op te doen. Door het maken van een moodboard denk je verder dan je eerste gedachten en kun je je onderzoek goed visueel presenteren. En beelden blijven beter hangen dan woorden!

Klant

De Polo-shirts maak je niet voor jezelf of voor jouw leeftijdgenoten! Onze potentiële klant is een semi-modieuze man. Getrouwd en zijn vrouw wil graag dat hij er voor familie en vrienden goed uit ziet. Hij besteedt weinig aandacht aan winkelen en laat het liefst zijn vrouw de keuze maken.

Kledingproducten die hij koopt moeten goed zitten en lang mee gaan.

Er is in dit proces dus duidelijk een verschil tussen gebruiker en beslisser in het aankoopproces (man is gebruiker / vrouw is beslisser).

Product

Alle teams gaan een korte mouw Polo-shirt met een eigen print op de markt brengen. Deze kan je dragen onder je overhemd maar ook zomaar op je spijkerbroek. De kwaliteit is van extreem goede klasse, we gebruiken de beste biologische katoen en het boordje bij de nek blijft ook na 20 keer wassen goed.

Ons product wordt gemaakt in een fabriek waar arbeiders een verantwoord salaris krijgen en de sociale omstandigheden hoog in het vaandel staan.

Wat willen we zien in het moodboard ?

Het moodboard moet een goed beeld geven van de type klant en voor welke informatie hij open staat.

Tip: Voorbeelden voor moodboards kun je in overvloed op internet vinden. Bijvoorbeeld als je bij Google zoekt naar afbeeldingen van “moodboard fashion”.

Download Werkdocument 1 (zie Uploads) en ga aan de slag met alle opdrachten voor deze les. Ben je klaar? Upload dan Werkdocument 1 weer met behulp van onderstaande link.

Opdracht 2.1.1: Ga als team aan de slag met het ontwerpen van één of meer prints voor de eigen Polo-shirts. Maak hierbij gebruik van de volgende stappen:

  1. Bepaal de doelgroep (in dit geval is dit een volwassen man): omschrijf de doelgroep zo concreet mogelijk!
    Tip: Gemiddelde leeftijd, de auto die hij rijdt, het bier dat hij drinkt, leest hij een krant en zo ja welke? Gaat hij op de fiets of met de auto naar zijn werk, zo ja met welk merk? Wie is zijn grote held en voorbeeld. etc.
  2. Maak een moodboard met een overzicht van de klant op een leeg vel A3 papier.
  3. Bekijk de website van de kledinglijn Re5 http://www.re-5.nl/
  4. Bedenk een slogan voor de kledinglijn Re5:
    Tip: kijk goed naar voorbeelden zoals “Nike: just do it” of “Subway: eat fresh” of “Mc Donalds: I’m loving it”
  5. Maak ontwerpschetsen: dit is iets dat je gewoon moet doen!
    Tip
    : Ook al ben je niet de beste tekenaar, probeer vast te leggen wat je voor ogen hebt. Je kunt zelf altijd op zoek gaan naar een goede tekenaar/ontwerper.
  6. Visualiseer de verschillende ontwerpen op de Polo-shirts: dit kun je doen door te werken met echte Polo-shirts. Maar je kunt ook met karton/papier werken. Ook online kun je terecht bij veel sites waar je teksten, foto’s etc. kunt visualiseren op T-shirts.
    Tip: kijk op internet naar sites waarbij je T-shirt ontwerpen kunt maken/presenteren. Voorbeelden zijn SpreadShirt, t-shirts online, etc.
  7. Maak tekeningen / prints van minimaal 5 ontwerpen

Sla het moodboard en de 5 ontwerpen goed op! Hier gaan jullie volgende week mee door!

 

Back to Top