Hoofdstuk 17.3: Magazijn

Onderwerp voortgang:

Zoals we al kort besproken hebben bij het transport hebben we een magazijn nodig.

De winkels waaraan we leveren zullen eisen dat we de ontbrekende maten van de voorraad in de winkel voor het weekeinde weer aanvullen. Ze kunnen het zich immers niet permitteren om aan een klant Nee te verkopen.

Bij het verkopen via Internet of direct zullen consumenten de verwachting hebben dat we i.i.g binnen twee dagen kunnen leveren. Let op Wehkamp levert nu al op dezelfde dag!

We hebben twee opties ,

  1. of we organiseren zelf een klein magazijn binnen de school.
  2. Of we organiseren het bij een transporteur.
Rolf zijn ervaringen : Ik heb beide opties uitgeprobeerd in de praktijk en liep bij beiden nogal tegen voordelen en nadelen op.

Om jullie te helpen geef ik een anekdote:

Bij de start van dragster hadden we besloten om om zelf een klein magazijn in te richten , we hebben stellages gekocht , verlichting aangelegd en een mooi programma aangeschaft om paklijsten te maken. Vol goede moed stonden we op vrijdag te wachten op de eerste zending. Omdat we wel verwachten dat we het niet met 2 man afkonden hadden we extra hulp ingeroepen en om 12.00 stonden we gezamenlijk bij het hek. De transporteur bleek echter meerdere zendingen op een dag te doen en wij stonden als laatste op de los lijst van de chauffeur, het werd 18.00.

In de avond werkten we door, de bestelbonnen van alle 20 klanten lagen keurig op een rij en toen we deze beter bestudeerden bleken ze allemaal hun eigen maatindeling te hebben. Het enige wat ons reste was de hele zending van 500 broeken eerst per maat in de schapen te leggen en daarna per bon één voor één de bestelde stuks pakken en in de doos.

De helpende studenten wilde graag snel naar huis en er werd niet echt goed opgelet op de bestelde maat ook daadwerkelijk klopte met de maat die er in de doos ging.

De volgende dag werd de zending niet opgehaald , op zaterdag werkt de DPD immers niet! Wachten op maandag en jahhh uiteindelijk werden de broeken op dinsdag in de winkels afgeleverd.

Diezelfde dinsdag kregen we in de middag de donderspeeches van de klanten door de telefoon. De meeste bestellingen hadden de verkeerde maten en hoe we dit gingen oplossen. Voor de verkeerde maat werd niet betaald en moest op onze kosten terug ( € 4,50) en de ontbrekende maat als nog opgestuurd ( €4,50) , daarnaast werd de rekening pas betaald als het keurig in order was.

Een slechte beurt, veel geld verloren en een illusie armer.

Na een half jaar hebben we het magazijn uitbesteed met de gedachte dat we dan in ieder geval deze problematiek niet meer hadden. Echter ook deze mensen maakten fouten. Er werd veel met buitenlanders gewerkt die de maten en teksten op de pakbonnen niet goed konden lezen. De fouten en het gezeur bleef, alleen de kosten waren nu voor de transporteur.

Onze grootse zorg, de service naar de klant was ruim onvoldoende en we hebben dan ook keihard gewerkt aan waar het eigenlijk aan lag. Structuur voorbereiding , organisatie en discipline.

Ons doel is een perfecte service naar de klant.

  • Levering binnen 2 dagen
  • Krijgen wat je bestelt
  • De juiste rekening met de correcte prijs en aantallen

Strategie: Zeker nu we nog klein zijn houden we alles in eigen hand. Conclusie? Jullie gaan een eigen magazijn organiseren.!!!!!

Facts :

  • We starten met 1 product in 1 kleur ( wit)
  • Het assortiment wat we krijgen is S/ML/XL in de verhouding 1/2/2/1 .

Deze zijn per 2 verpakt in een polybag, dus in totaal zitten er 12 in een klein karton

  • Het totale stuks aantal van de eerste bestelling is 500.
  • De target van de eerste uitlevering bedraagt 360 stuks.
  • We moeten real-time kunnen zien wat de hoeveelheden op voorraad zijn.
  • We moeten een een overzichtelijk magazijn hebben
  • We moeten voldoende dozen en verpakking hebben
  • Er moeten standaard paklijsten worden gemaakt ,waar de complete informatie op terug te vinden is.

Aan jullie de taak om met een uitgewerkt plan te komen, inclusief voorstellen voor de locatie, de kosten, de organisatiestructuur en de kosten van de investering.

Back to Top