Om 21e vaardigheden meer systematisch aan te pakken, is het aan te bevelen om deze expliciet te integreren als leerdoelen in verschillende schoolvakken. Echter, er zijn nog maar weinig scholen die hiervoor hebben gekozen!
Vanuit de veronderstelling dat niet uw school grootschalig investeert in het toepassen van 21e eeuwse vaardigheden, maar dat u hiermee zelf aan de slag gaat in uw eigen lespraktijk, betekent dit dat het accent komt te liggen op de VORM (didactische aanpak) en niet op de INHOUD (onderdeel van curriculum).
De implementatie van 21e eeuwse vaardigheden is voor een belangrijk deel verbonden aan een didactische aanpak waarin de leerling, in plaats van de lesstof, centraal staat!
Didactische werkvormen zijn er in vele soorten. Daar gaan we in deze lessen niet nader op in. We gaan wel kijken naar manieren waarop je de les zo kunt opzetten/inrichten dat, naast de reguliere leerdoelen, ook 21e eeuwse vaardigheden worden opgedaan.
Hiervoor zijn in de basis 3 mogelijkheden voorhanden:
Deze 3 alternatieven worden in het vervolg nader besproken. U maakt uw eigen keuze en gaat deze uitwerken in uw Plan van Aanpak.
Bekijk Keuze 1, Keuze 2 en Keuze 3, zodat u een beter zicht krijgt op de mogelijkheden die hieraan zijn verbonden.
Aan het eind van dit tweede deel (How?) maakt u een onderbouwde keuze welke u verwerkt in uw Plan van Aanpak Deel II.
Designed with love By RocknRolla