De winkelformule

Onderwerp voortgang:

 

Hierboven de locatie voor onze pop-up store: “Outlet Amsterdamse Poort”. Gevestigd tussen de Hema en het ING-kantoor.

  1. Een pop-up store is een tijdelijke winkelruimte waar kan worden geëxperimenteerd met nieuwe winkelformules. Urban Act College Amsterdam huurt deze locatie van februari t/m juni 2018. Indien succesvol dan willen we de formule graag voortzetten op een andere (grotere) locatie in winkelcentrum Amsterdamse Poort.
  2. Een outlet is een fabriekswinkel waar fabrikanten / handelaren partijen goederen tegen hoge korting verkopen aan consumenten. In ons geval verkopen we goederen van collega winkels uit Winkelcentrum Amsterdamse Poort.
  3. Aangesloten winkeliers betalen 10% van de bruto omzet. Hiervoor ontvangen zij ‘verkoopruimte’ in onze outlet-store (per aangesloten winkel 10 vierkante meter / duidelijke vermelding van de deelnemende winkels). De producten blijven eigendom van de aangesloten winkels totdat ze verkocht worden (consignatie).
  4. De winkel wordt ingericht als de huiskamer van de Amsterdamse Poort. Met een gezellige koffietafel waar mensen uit de buurt gezellig een kopje koffie of thee kunnen komen drinken. Let op! Het is een werkplek en geen plek waar je gezellig je vrienden kunt uitnodigen!
  5. We gaan de pop-up store elke week anders inrichten. Hiervoor maken we gebruik van tafels, (kleding)rekken en verlichting die makkelijk te verplaatsen zijn.
  6. We doen veel aan promotie, binnen en buiten de winkel. Hiervoor bedenken we steeds met zijn allen vernieuwende/originele acties van de week. Via herkenbare kleding zijn onze studenten dagelijks (in duo’s) in het centrum te vinden om klanten de weg naar onze winkel te laten vinden.
  7. De studenten die de winkel runnen mogen zelf ook een ‘eigen verkoopruimte‘ inrichten. De winst die ze behalen op verkoop van van hun eigen producten mogen ze behouden.
  8. Belangrijkste criterium voor succes is de relatie met de aangesloten lokale ondernemers. Op het moment dat deze goed is, dan worden er kwalitatief goede producten aangeleverd en wordt er ook naar de outlet doorverwezen vanuit de eigen winkel (via routekaartjes die wij ter beschikking stellen / bij de kassa’s in de aangesloten winkels).
  9. Alle producten worden geprijsd door de aangesloten detaillist zelf. Verkopen worden alleen via pin-betalingen afgerekend via de kassa. Elke detaillist krijgt een codenummer. Per verkoop wordt de omzet geboekt op dit codenummer van de betreffende detaillist. Het gevolg hiervan is dat er geen overzicht is van welke producten er in de winkel aanwezig zijn (voor rekening/risico van de aangesloten detaillisten).
  10. De winkel wordt zelfstandig gedraaid door 2 studenten die elk steeds 4 uur draaien (open tussen 10 en 18 uur, dinsdag t/m zaterdag). De studenten vervullen alle taken in de winkel zelf én alle promotie-activiteiten buiten de winkel (online & offline).
  11. Elke dinsdag is er overleg/vergadering met de studenten, de ondernemer/specialist, de praktijkbegeleider (vanuit school) en met eventuele aangesloten ondernemers. De studenten maken zelf de planning en verdelen de taken/verantwoordelijkheden.
Back to Top