Customer Journey

Onderwerp voortgang:

schermafbeelding-2017-01-03-om-14-58-34

Via een customer journey kun je het koopproces in kaart brengen. Als je kijkt naar bovenstaand voorbeeld dan zie je dat Michiel pas interesse krijgt in sportscholen op het moment dat hij een buikje krijgt (aanleiding). Vervolgens gaat hij op zoek naar een oplossing voor zijn probleem. Hij vergelijkt diverse sportscholen en maakt zijn keuze.

AIDA model: Deze stappen worden goed weergegeven in onderstaand AIDA model. Bedrijven/winkels zijn er op gericht om zoveel mogelijk mensen van de ene stap naar de volgende stap te brengen (van Attention naar Interest naar Desire naar Action). Bij Action zijn ze klant, maar vervolgens is het zaak dat ze klant blijven (Retention).

Kijk voor een goed begrip van het AIDA-model naar deze video:

aida-customer-journey

  1. Attention: Digitale en traditionele media kunnen er voor zorgen dat je als winkel onder de aandacht komt van potentiële klanten (awareness).
  2. Interest: Vervolgens is het zaak dat je ze een fase verder brengt (bijvoorbeeld interesse om de winkel te bezoeken).
  3. Desire: Heb je ze eenmaal in de winkel dan is het zaak om alles zo aantrekkelijk mogelijk te maken zodat de bezoekers een behoefte voelen om iets aan te schaffen.
  4. Action: de kassa gaat pas rinkelen als er een daadwerkelijke koop plaats vindt.
  5. Satisfaction: nieuwe klanten naar binnen krijgen is belangrijk, maar vervolgens is het zaak dat ze bij je blijven! Dit vergt continue aandacht

 

Back to Top