4.2 Guerrillamarketing

Onderwerp voortgang:

 

Om onder de aandacht te komen van (potentiële) klanten kun je verschillende marketing acties opzetten. Je kunt advertenties plaatsen (bijvoorbeeld in kranten maar ook online), reclamefilmpjes afspelen op TV of YouTube, folders huis aan huis laten bezorgen, promo-teams laten rondlopen etc.

Het grote nadeel van al deze marketingacties is dat deze (veel) geld kosten. Veel startende bedrijven zijn op zoek naar (marketing)acties die weinig kosten, maar wel veel (naams)bekendheid opleveren.  Dit wordt wel guerrillamarketing genoemd.

Guerrillamarketing is een marketingtechniek die probeert om met beperkte middelen een groot resultaat te bereiken. De term is afkomstig uit de oorlogsvoering waar het Spaanse woord guerrilla gebruikt wordt om een bepaald type oorlog te beschrijven waarbij kleine groepen strijders een veel groter leger effectief op afstand weten te houden.

In bovenstaande video een mooi voorbeeld van guerilla marketing (Coca Cola). Deze video is vele malen gedeeld. Op internet wordt veel waarde gehecht aan filmpjes die “viral” gaan. Het is echter lang niet altijd te voorspellen of iets veel bekeken gaat worden of niet.

Nog meer voorbeelden van guerilla marketing? Kijk hier naar een aantal mooie voorbeelden

 

Opdracht 4.2: Bedenk een guerrillamarketing actie voor jullie eigen Start-up. Omschrijf deze actie, zo concreet mogelijk, in de laatste download van Document 1 = Opdrachten en licht dit toe!

 

 

Back to Top