Opdracht 4.2 Ambitie

Paragraaf voortgang:

Het IJsberg-model maakt duidelijk dat ieder mens complex in elkaar steekt. Slechts een klein deel (je gedrag) is voor iedereen te zien. Maar wat je échte drijfveren zijn, dat is vaak verborgen.

Het IJsberg-model stelt dat mensen op hun best zijn wanneer alle lagen elkaar versterken.

  • Dus je bent niet zomaar ergens, maar je bent op de plek waar je wilt zijn.
  • Je doet niet zomaar wat, maar je doet wat je belangrijk vindt.
  • Je doet iets wat je goed kan én leuk vindt, en je voelt je daar goed bij.

Motivatie/drijfveren spelen een sleutelrol om dit voor elkaar te krijgen. Motivatie is één van de belangrijkste sleutels voor het bereiken van succes op alle gebieden van je leven. Vergelijk een student die de motivatie mist en nauwelijks studeert ten opzichte van een student die zeer gemotiveerd is en die veel tijd besteedt aan zijn studie. Ze zullen absoluut verschillende kwaliteiten krijgen. Zo is het ook in andere gebieden van het leven, in het zakenleven, sport, kunst etc. Talent heeft zijn voordeel maar een getalenteerd persoon zal zonder motivatie weinig bereiken in zijn leven.

Motivatie is aanwezig als je;

  • een duidelijke visie (toekomstbeeld) hebt,
  • de juiste kennis en kunde aanwezig is van wat je wil,
  • en als je een sterk verlangen en geloof in je eigen vaardigheden hebt.

 

Pak je persoonlijk werkdocument en ga, samen met een klasgenoot, aan de slag met Opdracht 4.2: maak een Bucketlist:

  1. Wat wil je allemaal gedaan hebben over 10 jaar?
  2. Wat wil je over jezelf leren de komende 10 jaar?
  3. Waar wil je goed in worden de komende 10 jaar?
  4. Welke activiteit van deze Bucketlist wil het het liefste gaan doen?
  5. Wat moet je hiervoor doen om dit te realiseren? Kijk naar deze video voor inspiratie!
Back to Top