3.1 Klantprofiel

Onderwerp voortgang:

 

Op welke klanten richt jouw bedrijf zich? Het is onmogelijk om je op “iedereen” te richten. Nike richt zich op de sporter, Douwe Egberts op de koffiedrinker en Pearl richt zich op brildragers. In bovenstaande video zit de optimale doelgroep bij de “dommerikken met veel geld”.

Het is belangrijk om een “klantprofiel” aan te maken. Wie is jouw ideale klant? Hoe ziet deze er uit? Hoe oud is deze? Is dit een man of een vrouw? Relatie, getrouwd, single? etc.

Een dergelijk klantprofiel noem je wel een “Buyer Personas”.

Wat is een buyer personas?

Buyer personas zijn modellen van jouw prospects en klanten die jouw organisatie graag wil bereiken. Door het opstellen van personas wordt het makkelijker om de juiste prospects te vinden en wordt de samenwerking tussen marketing en sales beter. Personas beschrijven de fictieve persoon op vele niveaus. Zoals persoonlijke kenmerken, demografische en sociagrafische kenmerken. Maar ook de uitdagingen waar de persona mee te kampen heeft en de (online) plekken waar je de persona kunt vinden.

Kijk voor voorbeelden naar deze link.

Opdracht 3.1 Maak een Klantprofiel van “Jullie ideale klant”. Omschrijf deze zo goed en zo uitgebreid mogelijk in de laatste download van Document 1 = Opdrachten

Back to Top